GLENN AUDENAERT

Steve Thielemans

Info

(uit de reeks HOGE BOMEN II) een film van Steve Thielemans, in coproductie met Canvas, Riche, Riche & Riche met steun van het VAF.

Glenn Audenaert is de belichaming van de vernieuwde politie: hij is de eerste directeur van de federale gerechtelijke politie Brussel, de flamboyante superflik, maar ook het centrum van het conflict traditie versus vernieuwing. Deze documentaire schetst het portret van deze vaak bekritiseerde en tegelijk moelijke organisatie die hij leidt. Een kijk achter de schermen van de autoriteit van politie en gerecht.

Na de Dutroux-affaire en de vele andere mistoestanden bij de Belgische politiediensten, na de federale regering het besluit
alle politiediensten één te maken, en de federale geïntegreerde politie zag haar levenslicht in 1998.
   
Vandaag zijn we 11 jaar later, en het lijkt ons het geschikte moment om de werking van het huidige politiesysteem te evalueren. Niet door de grote en kleine dingen die we van de media vernemen, maar van binnenuit.
   
Glenn Audenaert is de flomboyante directeur van de federale gerechtelijke politie Brussel, en staat aan de top van 640 man sterk korps, dat dag en nacht over onze hoofdstad waakt.

De eerste federale gerechtelijke directeur van de nieuwe geïntegreerde politie heeft dus alles om deze documentaire film te dragen. Via de ‘superflik’ in maatpak kijken we voor de eerste keer achter de schermen van de federale gerechtelijke politie
in Brussel.

Audenaert is niet alleen verstandig maar vooral iemand met een visie en kijk op het gerechtelijke politieapparaat, dat volgens hem zoveel mogelijk moet aansluiten op de realiteit van onze maatschappij. Audenaert een geboren communicator is, die zegt waarvoor hij gaat, en soms zelfs meer…

De moderne aanpak en soms flamboyante stijl maken van Glenn Audenaert een sterk en dankbaar personage. Want Audenaert is een doorzetter, die zijn politie kost wat kost tot een professionele en efficiënte organisatie wil hervormen, en bereid is hiervoor desnoods tegen de schenen van het ancien regime te stampen.
Het is dan ook niet toevallig dat Audenaert vaak op de voorgrond komt bij strubbelingen, afrekeningen en schandalen binnen het systeem zelf.

Credits

MET GLENN AUDENAERT
ERIK JACOBS, FRANK DE WITTE, MICHELINE MAISON


SCENARIO & REGIE STEVE THIELEMANS

CAMERA RENAAT LAMBEETS, BRUNO PEETERS, JAN MESTDAGH
GELUID LUC CUVEELE, JEVON LAMBRECHTS, JAN VAES
MONTAGE JAN DE COSTER
MIXAGE YVES DE MEY

Press

FOCUSKNACK
Docu 'Hoge Bomen: Glenn Audenaert'
Dinsdag 17/11, 22.10 - Canvas


De politie, uw vriend! En omdat iedereen zijn vrienden toch een beetje beter moet leren kennen, wijdt Hoge Bomen een hele aflevering aan Glenn Audenaert (54), de eerste directeur van de federale gerechtelijke politie Brussel. Onder de noemer 'De superflik' volgde Steve Thielemans hem anderhalf jaar lang, met camera en kogelvrij vest. Of toch niet? 'Wilde achtervolgingen of schietpartijen hebben we niet meegemaakt', aldus Thielemans. 'Maar dat was ook niet onze bedoeling.'
Er loopt wel meer blauw op straat. Vanwaar je keuze voor Glenn Audenaert?
Steve Thielemans: Audenaert was me opgevallen tijdens de zaak rond Joe Van Holsbeeck. Toen bleek dat de daders geen Noord-Afrikanen waren, zoals eerst was beweerd, was hij diegene die zich bij de gemeenschap heeft verontschuldigd.
Bovendien deed hij dat op een zeer menselijke manier én met heel veel flair. Met zijn maatpak, das en gel in het haar leek hij me absoluut niet te beantwoorden aan het clichébeeld dat ik van een politieman heb, hij leek zowaar een ladies man.
En bleek hij dan zo'n atypische flik?
Thielemans:
Je moet al weten dat hij niet uit vrije wil bij de politie is terechtgekomen. Audenaert was veeleer een aanhanger van de idealen van mei 68, tót zijn toenmalige vriendin zwanger raakte en hij zijn verantwoordelijkheid wilde opnemen.
Dáárom is hij naar de Rijkswachtschool gegaan. Ik denk dat er meer een politicus in hem schuilt. Trouwens, hij wantrouwt mensen diede politie als 'een roeping' beschouwen. Hij vindt zelfs dat zijn werk een groot deel van zijn persoonlijkheid heeft kapot-gemaakt.
Toont hij zich dan wel de 'superflik' uit de titel?
Thielemans :
Zelf is hij niet echt gelukkig met die bijnaam - ook niet met die van 'cowboyflik' trouwens. Maar je kunt niet ontkennen dat hij binnen de politie van onder aan de ladder tot de hoogste sporten is opgeklommen. Hij heeft zelfs alle nodige kwalificaties om commissaris-generaal te worden. Hij is erg intelligent, heeft een goed moreel besef en zal zijn macht nooit misbruiken. Plus: het geldt ook in de betekenis van 'super-flik'. Als directeur staat hij immers boven aan de politie. Intussen is hij meer manager dan agent, en leidt hij zijn tak van de
vernieuwde politie als een bedrijf.
En hoe staat het met die vernieuwde politie tien jaar na de hervorming?
Thielemans :
Vroeger boterde het écht niet tussen de Rijkswacht en de politie. Die politieoorlog is sinds het Octopusakkoord achter de rug, maar binnen de eengemaakte federale politie woedt nog steeds een strijd tussen de aanhangers van het oude regime en die van het nieuwe regime. Audenaert wil níét terug naar de oude structuren en hij kan gefrustreerd raken door de visie - of net het gebrek daaraan - van die eerste groep.
Zullen de kijkers hem persoonlijk leren kennen - de mens áchter het beroep als het ware?
Thielemans :
Audenaert is iemand die zijn beroep heel ernstig neemt, maar zichzelf niet. Ons gaat het om zijn functie als hoofd van de Brusselse federale politie, maar je komt wel wat over hem te weten. Veel mensen vinden hem arrogant, al weet ik niet of hij dat echt is. Hij is ook iemand met veel vijanden - zowel binnen als buiten de politie. Op een bepaald moment gaan we wel met hem mee naar huis. Tijdens de affaire De Tandt werd hij aangeklaagd wegens laster en schending van het beroeps-geheim en zag hij zich genoodzaakt afstand te nemen.
Doet hij dan grote onthullingen over zulke lopende zaken?
Thielemans :
Niet in onze documentaire, neen. Trouwens, ik heb zwijgplicht gekregen. We raken natuurlijk wel aan zaken als die rond Francine De Tandt of Fernand Koekelberg, maar we mochten daar zeker niet overal bij aanwezig zijn omdat dat het onderzoek zou kunnen schaden.
Tijdens de draaiperiode werd de terreurdreiging in ons land plots heel concreet en werd zelfs de Belgische tak van Al-Quada opgerold, maar daar wisten wij helemaal niets van. Misschien maar best ook.
Barbara De Coninck

Director

Regisseur Steve Thielemans kwam ooit zelf als zeventien jarige
jongeling onterecht in aanraking met de politie. Hij werd zwaar
verhoord, bijna tot bekentenissen gedwongen, en raakte daarbij zijn
vertrouwen in het politieapparaat kwijt. Was het hen alleen om macht te
doen? Of bestond er toch zoiets als de heldhaftige strijd voor een
betere wereld?



Steve Thielemans staat dus enigszins kritisch ten opzichte van zijn
hoofdpersonage, en wil via Glenn Audenaert te weten komen of de nieuwe
politiecultuur sterk genoeg is om daadwerkelijk een betere wereld de
creëren.

Want Audenaert is letterlijk en figuurlijk het scharnier tussen de oude
en de nieuwe politiecultuur. Hij is de nieuwe politie, dat zie je aan
hem. Zijn stijl, de maatpakken die hij draagt, de openheid waarmee hij
zijn organisatie runt. Maar vooral omdat Glenn Audenaert overkomt als
een ‘mens’. Een ongewone combinatie.

Trailer

Presskit