Arne Quinze, Creator of Atmosphere

Tim De Keersmaecker

Info

(uit de reeks HOGE BOMEN II) een film van Tim De Keersmaecker, in coproductie met Canvas, Riche, Riche & Riche, met steun van het VAF.

Arne Quinze blaakt van zelfvertrouwen. Als je hem zijn mening vraagt over onze hoofdstad, zal hij zijn mening graag poneren. Brussel heeft door het politiek wanbeleid, louche bouwpromotoren en slechte architecten veel van haar glans verloren. Vanuit de verschillende disciplines die de ‘Studio Arne Quinze’ beoefent, wil hij een nieuwe wind over de stad laten waaien. Een eerste duidelijk statement was de CITYSCAPE, een eenvoudig maar tegelijk uitdagend kunstwerk, dat tijdelijk verrees op een kale plek aan de kleine ring tussen de Louizapoort en de Naamsepoort. Daarna werd het tijd voor het grote werk. Naast een installatie aan het Vlaams parlement werd Quinze ook geëngageerd voor de volledige herinrichting van de site van het Rijksadministratief Centrum, aan de Brusselse Botanique. Kantoren zullen afgewisseld worden met woonzones en parken, en Quinzes flamboyante architectuur zal onmiskenbaar zijn. Tenminste, als alle bureaucratische euvels en creatieve discussies met de andere partners overwonnen kunnen worden, want dat is in een land als België niet altijd evident.

Tim De Keersmaecker maakte voor Hoge Bomen een zeer sterke film rond Arne Quinze, en volgde zijn helse tempo op de voet. Tim heeft dan ook een bijzondere voeling met dit onderwerp: de designwereld ligt hem na aan het hart, en hij is de geknipte regisseur om persoon en oeuvre van Quinze onder de loep te nemen. Tijdens de draaiperiode waren de verschillende projecten van Quinze amper bij te houden. Bovendien zijn de opdrachtgevers en relaties niet van de minste: de inrichting van de ‘demolition party’ van hotel Monceau in Parijs, tentoonstelling van eigen werk op de designbeurs in Milaan samen met Swarovski, de inrichting van de Louis Vuitton winkel in München, de inrichting van een kunstbar in Keulen, om maar te zwijgen over de grote projecten die nog op stapel staan...

Arne Quinze is dus duidelijk niet voor één gat te vangen. Hij heeft een duidelijke visie op design, kunst en architectuur. In het buitenland heeft hij een torenhoge reputatie, en kan hij de vraag amper bijhouden. Bovendien wordt hij her en der onthaald als een ware ster, terwijl in eigen land zijn opmars vreemd genoeg datzelfde tempo niet haalt.

Dit dwingt ons tot nadenken: hoe is deze West-Vlaamse jongen erin geslaagd om haast uit het niets, zo’n groot design– en kunstimperium uit te bouwen, en te handhaven? Hoe houdt hij dit helse levenstempo vol? Hoe komt het dat hij in het buitenland veel meer waardering vindt dan in eigen land? Is een succes- en talentvol iemand is per definitie megalomaan, verwend en verwaand, en moet met alle macht zo snel mogelijk weer naar de Vlaamse klei gebracht worden? Moeten we dus enige scepsis bewaren? Is het onze Vlaamse obligate bescheidenheid die de kop op steekt? Quinze heeft in het buitenland een ijzersterke reputatie opgebouwd en wordt daarin bijzonder bijgestaan door zijn huidige echtgenote Barbara Becker, ex van de vermaarde tenniskampioen, en zelf actrice en model.

Ze vormen samen een populair mediakoppel en de tabloids volgen hun reilen en zeilen op de voet. Maar met glamour alleen verander je de wereld niet. Heel het mediacircus is slechts een detail vergeleken met de neus voor business en kunst van Barbara Becker. Als geen ander weet ze Arne’ s werk overtuigend aan te prijzen bij haar vele contacten, en hem te introduceren bij de beroemdheden en financiers. Dankzij Barbara, kan Arne vandaag ook Lenny Kravitz tot zijn vriendenkring rekenen.

Die wisselwerking tussen verwondering en scepsis zullen een zeer boeiende film opleveren en bovendien krijgen we een mooi schets van hoe deze jonge Vlaming zijn talent op internationaal niveau laat manifesteren. SELECTED FESTIVALS: DOCVILLE international Documentary Festival, Leuven, Belgium, 2010

Credits

met: ARNE QUINZE, BARBARA BECKER

scenario & regie:

TIM DE KEERSMAECKER

camera:

Renaat Lambeets

Tim De Keersmaecker, Erwin Van Der Stappen, Dave Bruel

Geluid:

Jevon Lambrechts, Jan Vaes

Wouter Frans, Luc Cuveele

montage:

FREDERIC CASTIAU

mixage: Yves De Mey

Press

FOCUS KNACK
Docu 'Hoge Bomen: Arne Quinze, creator of atmosphere'
Dinsdag 29/9, 22.05 - Canvas

Na de heruitzending van het eerste seizoen van 'Hoge Bomen' afgelopen zomer gaat Canvas nu van start met de tweede reeks portretten van opmerkelijke Vlamingen.
De eerste aflevering draait rond designer-kunstenaar Arne Quinze, die maandenlang de jonge reportagemaker Tim De Keersmaecker achter zich aan kreeg.
'Ik had Arne rond 2000 al een paar keer ontmoet in Gent, in de periode dat er een boom aan feestjes was', vertelt hij. 'Hij liep toen al heel hard in de kijker. Je kon zien dat hij een ongelooflijke lefgozer was, en hij heeft z'n ambitie nooit onder stoelen of banken gestoken.'
Door z'n huwelijk met Barbara Becker, de ex van tennisster Boris, stevent Quinze af op wereldroem. Was dit misschien de laatste kans om hem zo intensief te volgen?
Tim De Keersmaecker: Die relatie opent deuren voor Arne, die duidelijk de ambitie heeft om van design naar kunst te evolueren. Het is nu afwachten of hem dat zal lukken en wat dat betreft is deze Hoge Bomen zeker een nuttig tijdsdocument.
Ik heb vooral het fenomeen Arne Quinze willen portretteren, met al zijn plannen voor de toekomst. Over een paar jaar zullen we kunnen zien wat hij gerealiseerd heeft. Alles gaat tegenwoordig zo snel. Van niets wordt in een mum van tijd iets groots gemaakt, en hij heeft door hoe hij op de tijdsgeest moet inspelen.
Canvas liet bij de voorstelling een opmerkelijk fragment zien waarineen vrouw het onderscheid tussende bouwsels van Quinze en z'nwerktafel niet weet te maken,en naar de prijs van die laatste polst. Heeft hij niet geprobeerd dat uit dedocumentaire te weren?
De Keersmaecker: Daar is geen enkel probleem over geweest. Barbara kent die dame al veel langer en vond dat een heel grappige scène. Voor Arne was het aanvankelijk wel confronterend om zichzelf te bekijken, maar dat lijkt me niet onlogisch. Voor Hoge Bomen volgen we telkens iemand intensief over een lange periode, en dan vergeet je na een tijd de camera.
Als documentairemaker ben je nogeen redelijk onbeschreven blad.Vanwaar kunnen we je kennen?
De Keersmaecker: Ik ben een 'bleuke', haast letterlijk uit de schoolbanken geplukt door Manu (Riche; de regisseur en producer van de 'Hoge Bomen'-reeks; nvdr.), vlak nadat ik mijn eindwerk aan het Rits, Die Vögelein schweigen im Walde, had gemaakt. Dat was iets totaal anders dan mijn documentaire over Quinze, veel visueler. Ik ben nog volop op zoek naar mijn stijl, ik weet nog niet goed waar ik thuishoor. Ik noem mezelf ook liever filmmaker. Met Vögelein heb ik trouwens een wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds gewonnen, en die wil ik nu verzilveren
om een project over psychiatrie te maken.

Director

Mieke Struyve (1979) woont in Brussel.

Documentaires:
• Monseigneur Leonard
Regie auteursdocumentaire, 52min op HD, voor de reeks !Hoge Bomen"
productie: Canvas, OffWorld, Riche&Riche, VAF
• Waregem Koerse, de paardenkoers (2005)
Regie auteursdocumentaire, 52min op Dvcam, voor de reeks !Hoge Bomen"
productie: Canvas, Off World, Vivifilm, Riche&Riche, VAF
• The Blessed House: The Myriam Fuks Story (2004)
Research en productie-assistentie voor de opnames in België,
productie: Periscope Productions/Danaproductions (Israel)
• White King, Red Rubber, Black Death (2002)
Research en productie-assistentie, productie: Periscope Productions/BBC
• Tintin et moi (2002)
Archiefresearch, productie: Periscope Productions
• Opa zit op de stopnaald (2001)
Regie korte documentaire, productie: RITS

Trailer

Awards / Festivals

selected at Docville, Leuven, 2009